23948sdkhjf

Tøjbrand betaler millionbøde for brud på konkurrenceregler

I flere år delte Hugo Boss fortrolige oplysninger om priser med konkurrenter og brød dermed konkurrenceloven

Modekoncernen Hugo Boss har accepteret en bøde på 12 mio. kr. for at have overtrådt konkurrenceloven.

Det oplyser National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Hugo Boss har i perioden fra januar 2014 til april 2018 løbende videregivet fortrolige informationer om blandt andet priser, rabatter og tidspunkter for udsalg i sine egne detailbutikker til konkurrenterne Ginsborg og Kaufmann, der sælger herretøj.

Informationsudvekslingen gjorde det muligt for konkurrenterne at tilpasse deres salgsstrategier.

Anklagerfuldmægtig hos NSK Christian Brynning Petersen er tilfreds med, at Hugo Boss nu accepterer bøden.

- Det er afgørende for at opretholde en sund og fair konkurrence, at virksomheder overholder konkurrencelovgivningen, siger han i pressemeddelelsen.

Ud over bøden på 12 mio. kr. har to ledende medarbejdere fra Hugo Boss accepteret personlige bøder på 120.000 kr. hver for deres medvirken til overtrædelserne, oplyser NSK.

Kaufmann har tidligere betalt en bøde på seks mio. kr. i forbindelse med sagen.

Når konkurrenceloven overtrædes, kan det gå ud over forbrugerne, påpeger Christian Brynning Petersen.

- Det anses som en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, når konkurrerende virksomheder udveksler fortrolige oplysninger om priser og rabatter på den måde, det er gjort i denne sag.

- En sådan overtrædelse kan gå ud over forbrugerne, der risikerer at betale højere priser for produkterne, siger han.

Sagen blev anmeldt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i august 2021.

Det sagde Konkurrencerådet i sin afgørelse

  • "Hugo Boss leverer produkter til henholdsvis Kaufmann og Ginsborg, men er også i konkurrence med de to tøjforhandlere, når der sælges til forbrugerne i detailledet. Det kræver en særlig påpasselighed omkring informationsudveksling. Som leverandør kan der være et naturligt behov for at tale sammen med sine forhandlere, men i den løbende kontakt skal man huske, at man som konkurrent skal agere selvstændigt på markedet og ikke må indgå konkurrencebegrænsende aftaler."
  • "Når forhandlere på forhånd informerer hinanden om blandt andet udsalgssortiment og priser, så kan forbrugerne have fået dårligere tilbud, end hvis virksomhederne selv havde sammensat deres udsalg uden kendskab til konkurrentens strategi."

Kilde: Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11